dilluns, 19 d’octubre de 2015

Bosc de tardor, una creació de l'alumnat de 6t per decorar la cartellera de la biblioteca de l'Escola

L'alumnat ha utilitzat algunes de les fotografies del rally fotogràfic realitzat durant la sortida a la Vall de Cardó a principis d'octubre, així com alguns dels elements naturals recollits al bosc d'alzines.

divendres, 16 d’octubre de 2015

Una revista para Ciclo Superior

Hemos iniciado el proceso para elaborar una revista de Ciclo Superior en lengua castellana a través de la cual hacer llegar a las personas interesadas nuestras experiencias, opiniones, etc. 

¿Qué formato vamos a escoger para nuestra revista?
Aún no tenemos claro que formato va a tener la revista ni que va a contener, así que hemos iniciado un proceso de PLANIFICACION con el que ayudar a decidir el formato teniendo en cuenta diversos aspectos: 
  •           El producto
  •           El coste
  •           La difusión
  •           Los lectores / la audiencia
     Después de pensarlo individualmente, lo hemos debatido en grupos de acuerdo a tres formatos posibles: PAPEL, RADIOFONICO I DIGITAL. Para cada uno hemos buscado los puntos fuertes, los débiles y posibles soluciones. ¿Podéis ayudarnos a decidir cual sería el formato idóneo para la revista de ciclo superior?








dimarts, 6 d’octubre de 2015

Reunió inici de curs amb les famílies i responsables de l'alumnat

6t de Primària. Curs 2015-16

·                    Mestres nous i coneguts
Anna  (llengua anglesa)
Joan (educació física)
Maju (llengua castellana)

Entrevistes individuals, divendres de 12 a 13 h

·                    Les entrades i les sortides tranquil·les a/de l’Escola (sense files, fins les 9,10)

·                    Alumnat nou i conegut.
Activitats de cohesió entre l’alumnat:
Aula: caixes d'estiu, intel·ligències múltiples i projectes personals.
Nivell: sortida a Cardó
Cicle: dinàmiques de grup.

·                    Eines per a la planificació de les activitats per part de l'alumnat. Tècniques d'estudi (una hora setmanal)


·                    7 racons (5t i 6t): 12 alumnes per grup (plurilingüístics)

De Fusteria
Guillem
(en català/anglès)
D'expressió
Nines
(en castellà)
Electricitat i magnetisme
Emilio
(en català/anglès)
Karaoke
Anna
(en anglès)
Cuina
Maju
(en anglès)
Dansa i emocions
Montse
(en català)
Doblatge
Àngela
(en castellà)

3 sessions seguides = 7,5 h


SEP (suport escolar personalitzat. A dintre l'aula i en horari de 12 a 13, dilluns -matemàtiques- i dimecres -català)


·                   Sortides
Sortida a Cardó
Teatre en català i en anglès
Acampada final de curs


·                   AULA
Mates: problemes de càlcul mental, estratègies de resolució de problemes, enigmes, matemàtica recreativa, fraccions, proporcionalitat, taules i gràfics, conversió d'unitats de mesura...

Llengua:
Lectura: 30' diaris, llibre de lectura de 6t (Matilda i Molts contes per jugar) apadrinament lector i club de lectura
Escriptura: dictats i memòria visual,
Revista  


·                    Competències bàsiques: català, matemàtiques, castellà i anglès.


·          Projecte 'Separem': patis, aules, carmanyola, fruita a l'escola, programa de salut...

·           Projecte 'Art': Joan Turu, l'art com a mitjà d'expressió i de reivindicació

·      Pas a secundària: programa 'CONVIU', visites als centres, reunions entre docents.

·            Paper de la família: col·laborant, participant, com a expert en un tema, comissions mixtes...

·            Torn obert de paraula

RUTA DE LA CREU DE SANTOS


Fitxa tècnica
Dificultat: alta
Desnivell aprox.: 500 m
Distància aprox.: 6 km
Temps estimat: 3 hores (anar i tornar)
Recomanacions: cal anar ben equipat, portar provisions i és molt recomanable portar un mapa de la zona

La Creu de Santos, amb 941 m és el cim més alt de la Serra de Cardó. El més recomanable és pujar amb cotxe per la carretera de Cardó fins al final. Abans d’entrar a la planta envasadora es pot aparcar. Al costat del pàrquing, hi ha un camí a mà dreta, senyalitzat amb “ermitori de la vall de Cardó” que també duu a Tivenys. Cal prendre aquest camí per arribar al cim.

Al cap d’uns 5 minuts, apareix l’ermita de Sant Simeó, datada del segle XVII, també coneguda com ermita de la Columna, construïda sobre una roca. Seguir pel camí principal, que no s’ha d’abandonar fins mitja hora aproximadament, just fins al punt on el camí fa un doble revolt de 180º, on s’ha obert una drecera per al vehicles tot terreny. A mà esquerra surt, enmig de la frondosa vegetació, un sender que duu directament al cim de la Creu de Santos.

Tot i que la pujada és forta, el camí és fàcil de resseguir. En una hora aproximadament, pujant pel mig del bosc, es pot arribar al cim. Pel sender es poden trobar les diferents espècies de plantes que creixen a la Serra de Cardó.

Després de passar pel costat de la font de l’Oliver
(cota 760 m), el sender es bifurca en el moment que comença una zona plana. El cim està en direcció sud-est, seguint el mateix rumb i pujant lleugerament. Cal anar en compte en aquest punt, ja que cal seguir per la sendera de la dreta i deixar un camí que planeja a l’esquerra. Més endavant el camí zigzagueja i s’ascendeix ràpidament cap al cim. Es creua un collet (collet de Santos), on la vegetació anirà deixant pas a un terreny més rocós i erosionat pel vent que bufa habitualment a la zona. En aquest punt ja es pot gaudir d’una primera vista de la vall de l’Ebre, encara que es recomana seguir fins al final, doncs la vista és més gratificant i espectacular.

Amb pocs metres més de pujada, s’arriba al cim, al costat de la caseta del guarda forestal. Abans, tant la casa com la cisterna romanien obertes per tal d’abeurar i refugiar els excursionistes en cas de mal temps. Malauradament, avui dia, són tancades. La panoràmica és superba, es pot veure; des de la mateix vall de Cardó; termes de Rasquera i el Perelló; les comarques de la Ribera d’Ebre, el Priorat, el Baix Ebre, el Montsià, i part de la
Terra Alta; les serres del Montsant, Tivissa, Cavalls, Pàndols, el Tormo, Ports de Tortosa; les poblacions de Tortosa, Roquetes, Tivenys, Xerta, Aldover, Bitem, Jesus i Maria, Paüls dels Ports, el Pinell de Brai; el riu Ebre en el seus darrers 50 km i el delta, el Mediterrani i en dies molt clars es poden veure els Pirineus nevats i fins i tot Mallorca.


Font: oficina de turisme de Rasquera

dilluns, 5 d’octubre de 2015

Continguts del currículum de Cicle Superior aplicables a la sortida a Cardó


L’Entorn i la seva conservació
-      Lectura i interpretació de dades del temps atmosfèric en diferents representacions: abans de fer la sortida per preparar correctament la roba
-    Reconeixement d’algunes característiques del clima de l’entorn, en relació a les variacions climàtiques de Catalunya: variacions tèrmiques de la muntanya mediterrània
-   Identificació i localització de les principals unitats de relleu de les terres de l’Ebre: els Ports, la serra de Cardó, l’Ebre...
-        Utilització i interpretació de diferents representacions cartogràfiques en diferents suports, per localitzar elements importants del medi físic. Realització de croquis d’espais propers: el paisatge des de La Creu de Santos
-      Anàlisi dels elements naturals i antròpics que influeixen en la configuració del paisatge: l’aigua, el bosc, la carretera, el túnel, el balneari, les ermites, les fonts, la planta embotelladora, la xarxa elèctrica....
-      Valoració d’actuacions que contribueixen a la protecció del medi: menjar fred, recollida de residus, ús de les senderes...

El món dels éssers vius
-      Observació i descripció de les plantes del bosc mediterrani i la seva interacció amb el medi: microclima, formació de sòl, retenció d’humitat, recerca de la llum...
-         Identificació i ús de criteris per a l’observació científica de les plantes: ús de claus i guies per a la determinació.

Les persones i la salut
-   Valoració positiva dels hàbits d’higiene i dels estils de vida saludables: les propietats minero-medicinals de l’aigua de les fonts i el balneari de Cardó; el senderisme.

Canvis i continuïtats en el temps
-        Ús de diferents fonts històriques per contrastar informacions sobre un mateix esdeviment i obtenir factors explicatius de les accions humanes: textos antics, itineris naturalístics de principis de segle XX
-      Característizació de la societat ebrenca de diferents èpoques històriques a partir de les formes d’ogantizació social, comparar la situació actual amb la d’altres èpoques històriques: els monjos, els pastors, els pagesos, els llenyataires, els bandolers, els carlistes, turistes per salut...
-         Anàlisi de l’evolució del convent-balneari de Cardó com a element patrimonial de l’entorn proper, a partir del treball cooperatiu, i comunicació de la insormació per mitjà dels recursos de les TIC.

Matèria i energia
-          L’aigua com a dissolvent: el carst.

-   Planificació d’experiències per comprovar propietats dels materials: la porositat i permeabilitat del sòl.