dimarts, 24 de febrer del 2015

TORRES DE DEFENSA DE L'EBRE



La torre de la Carrova forma part del sistema de torres de defensa bastides a banda i banda de l'Ebre i pel litoral marítim, des de l'edat mitjana fins al S.XVI-XVII. La torre està relacionada amb la de Campredó, situada a l'altra riba del riu. Les torres de defensa han estat una realitat a la zona de l'Ebre des de fa segles. Els àrabs bastiren una xarxa de torres de vigilància al llarg del riu.  


 Tenien una disposició similar a banda i banda i es comunicaven entre ells mitjançant el foc, els reflexes solars o el so. Aquesta xarxa de torres passà a mans dels cristians els quals l'aprofiten i reforçaren els punts més febles.

 L'emplaçament de les torres seguex les condicions orogràfiques preexistents dels terrenys del Quaternari, de manera que les més antigues, a més de les torres aixecades a les terrasses de l'Ebre, Amposta amunt(Carrova, Campredó...), s'assenten sobre el sòcol rocós de l'antiga línia de costa (Camarles, Granadella, Aldea, Burjasénia, Candela, Amposta, Guardiola, Ràpita...) Al Delta, trobem les torres de defensa al centre de grans explotacions agrícoles i salineres (Marsella-Meca, oliver, Sant Joan...).

 Algunes de les torres del voltant són la Torre de Camarles, torre de Sant Joan, Torre del Moro, Torre de Futxeron, Torre de la Font del Quinto...

Apadrinament lector: primera lectura

Després de molt esperar per fi, avui, hem fet la primera lectura. Durant els últims dies els padrins i les padrines de 5t han anat preparant la sessió: com trencar el gel amb el fillol/la, interessar-se pel llibre triat, fer preguntes per veure si es va entenent el que es llegix, aprendre a utilitzar les imatges que acompanyen el llibre, antecipar el que passarà a continuació, explicar les paraules difícils i, a l'hora de llegir, ser molt expressius per diferenciar personatges i intencions. 

Quan ens hem trobat, cadascú ha mirat de triar el lloc més tranquil, però no ha estat fàcil i segur que la propera vegada trobarem un bon racó lector. De moment, ens conformem amb el que avui hem trobat. Tot seguit ha arribat el moment de començar a llegir. Han estat una trentena de minuts que han passat molt ràpìd. En acabar, fillola i padrina han fet una mica de valoració en el registre de lectura. 

A l'hora del patí, fillol i padrí han anat a la biblio de l'Escola a buscar un nou llibre per a la propera sessió.


dilluns, 23 de febrer del 2015

Proves de resistència

Juliol de 1920 La Lira Ampostina amenitza les proves de resistència sobre l’Ebre. Adonada dels immensos beneficis que el pont ha de reportar a la ciutat, pobles veïns, aquesta comarca i en general a tota Espanya, per constituir la via més recta de comunicació entre el Principat de Catalunya i les regions llevantines, la Banda s’ha associat voluntàriament a contribuir a dotar encara d’una més gran vistositat i animació a aquestes importants proves que tan interessen a Amposta. Al matí, La Lira Ampostina va executar les més selectes peces del seu repertori, mentre que a la nit celebrava un concert a la plaça del Duc de la Victòria (Font: El eco de la Comarca)


divendres, 20 de febrer del 2015

Projecte 'Separem els nostres residus'

A carnaval, hem aprofitat per a preparar una 'performance' mitjançant la qual encoratjar l'alumnat de l'escola a separar correctament els residus que generem, alhora que entreveure els efectes sobre la natura que comporta no fer-ho. Aquí teniu un xicotet vídeo que mostra el nostre treball: 


dimecres, 18 de febrer del 2015

El primer acte de l'apadrinament lector entre els nois i noies de 5t i els xiquets i xiquetes de 1r ha estat la signatura d'un 'compromís lector', pel qual els/les padrins/es es comprometen a fer tot el que puguen per ajudar a aprendre a llegir als seus fillols/les.

divendres, 6 de febrer del 2015

Fem castells a l'escola amb la colla de castellers 'Els xiqüelos i les xiqüeles del Delta'

Membres de la primera colla de castells del territori va visitar-nos el dimarts 3 de febrer. A l'aula, i amb el visionat d'un vídeo, ens van ensenyar el vocabulari bàsic que s'utilitza al món casteller i com és possible la construcció d'aquestes torres humanes. Gràcies a les explicacions ens va quedar clar que carregar i descarregar un castell comporta:

- Estructura: força i equilibri.
- Treball en equip: organització -el cap de colla hi té un paper cabdal- i cooperació.
- Comunicació: la música permet que tant castellers com el públic sàpiguen en quin moment de la construcció es troba el castell.
- Matemàtiques: multiplicació (no és el mateix un castell de 2 de 6 que un de 6 de 2) i ordre (dosos, terços, quarts, quints...)

Després de la part teòrica, vestits amb faixes i cascs, va venir la pràctica al gimnàs. Podeu veure algunes imatges en aquest vídeo:

dimecres, 4 de febrer del 2015

Entorn de la torre de la carrova

En aquesta àrea ens trobem una zona de pic-nic, la font de la Carrova, els Ullals del Boscaso, són petites llacunes protegides pel seu valor ecològic i les restes d’una vil·la romana en procés de reconstrucció arqueològica. -Al nord tenim el coll de l'alba i la serra de cardó -A l'oest pots veure els ports del caro i un horitzó clar i el bosc d'olives. -Al sud la clara silueta del Montsià.

 La torre davant te una carretera anomenada C.12 que porta a Amposta es la sortida del poble cap a altres poblacions. Hi ha un canal anomenat canal de la dreta de l'Ebre, al sud-est hi ha una gravera que serveix per extrauen grava. Al nord i al sud hi han tarongers.

dimarts, 3 de febrer del 2015

Els xiquets i xiquetes de quint apadrinen els de primer de Primària.


Desenvolupament del treball
Les sessions setmanals de lectura seran de 30', dimarts i dimecres de 9:00 a 9:30.

1a sessió (27 de gener 2015)
Sessió preparatòria. Els tutors de 1r presenten a la classe de 5t la idea i orienten sobre com els agrada als menuts que els lligen.

2a sessió (2 de febrer)
Sessió formal d'emparellament i signatura del compromís lector entre fillols i padrins. Els tutors de 1r donen als padrins el llibre que s'ha triat per tal que aquells puguin preparar la lectura.

3a sessió (10 i 11 de febrer)
Els padrins, amb l'ajut dels tutors de 5t, preparen la lectura: modelatge.

4a sessió (17 i 18 de febrer)
Dinàmiques per establir un lligam emocional entre padrins i fillols. Entrevista entre fillols i padrins per recollir una mica d'informació sobre la persona.

5a sessió (24 i 25 de febrer)
Primera sessió de lectura. Si és possible, en acabar, fillol i padrí emplenen el full de registre de lectura.

6a sessió (3 i 4 de març)
Si s’escau, padrí i fillol trien una nova lectura a la biblioteca.

dilluns, 2 de febrer del 2015

Projecte 'Biblioteca d'aula'. Com volem que siga?



Projecte de creació de la nostra biblioteca d'aula

  • Què hauria de tenir?
     
  • Per què la necessitem?

  • Com hauria de ser?

  • Què hi farem a la biblioteca d'aula?

  • Què els caldrà fer, i tenir, per aconseguir-ho?

Després de reflexionar-hi de manera individual, per grups de treball sintetitzem la informació recollida. Aquí teniu els resultats:

Aspecte a tenir en compte
Els/les companys/es opinen...
Natros volem afegir...
Què hauria de tenir?
Coixins, mantes, armaris, prestatgeries, decoració, taules, ràdio...
Ordinador, catifes, un expositor, tamburets, plantes,...
Què hi podem fer?
Llegir, divertir-nos, aprendre, relaxar-se
Buscar informació, contar una història, presentacions...
Per a què la necessitem?
Augmentar el nivell de lectura (entonació, puntuació...) millorar l'ortografia, tenir models d'escriptura, per a tranquil·litzar-nos llegint
Utilitzar-la els dies de pluja.
Quins tipus de llibres hauria de tenir?
D'aventures, ciència ficció, sobre el projecte, del Delta, humor, sobre personatges que ens agraden, d'acció, de temor, d'amor, drama, de mates, plàstica, geografia, educatius, històries del món, d'animals, religiosos

Contes, còmics, atles, escrits en diferents llengües









Revistes, diccionaris, enciclopèdies, textos escrits per natros, llibres electrònics..
Què pot anunciar la cartellera
Novetats, normes, rètols (de benvinguda, anuncis...)
Opinions sobre les lectures fetes, temàtiques
Com hauria de ser la nostra biblioteca?
Un espai gran, tapada, tancada
Tipus llit amb mosquiteres. Estar descalços.
Neteja setmanal
Què cal fer per aconseguir-ho?
Planificar i temporalitzar, llibres, pensar un espai, comprar algunes coses, utilitzar material de l'escola

Decidim que la biblioteca d'aula ocuparà d'espai central de la classe (veure imatge). 

Per tapar i tancar l'espai, després d'observar les cortines que hi ha penjades a l'escola, proposem el nostre propi disseny i els presentem a través de maquetes. 

Dels diferents projectes presentats (veure vídeo), i després de valorar-ne les avantatges i els inconvenients de diferents sistemes, escollim el sistema que permet pujar i baixar les cortines amb fils, amb l'ajut d'uns rolets, per davant del sistema d'anelles que corren per una barra, més senzill,però que deixa les cortines a l'alçada dels ulls quan les recollim i dificulta la visibilitat des de diferents punts.













Què és el Mobile History Map?

Es tracta d'una activitat col·laborativa de georeferenciació del patrimoni del voltant de les escoles. S'han triat 454 elements patrimonials emblemàtics de Catalunya. Comporta una recollida de dades (text, imatges, vídeos, àudios...), sintetitzats de manera atractiva. 

Durant la fase de treball de camp es georeferencia l'element patrimonial i es recullen imatges, vídeos, àudios... A l'aula, la informació es tracta. Les imatges poden tenir fins a 2M, però és millor optimitzar-les (reduir-les). Els àudios no han de sobrepassar les 4M i el vídeos es penjaran al youtube utilitzant el compte d'usuari XTEC i anotant després la URL. 

Només hi haurà un únic punt georeferenciat on cadascú pot aportar la seua informació que pot anar escrita en català, castellà o anglès. Quan es fa una aportació nova, aquesta roman en esborrany fins que el mestre i el CRP la validen.Un cop validada la feina, el Centre de Recursos Pedagògics la ingressarà a la plataforma. La informació podrà consultar-se des de l'aplicació del mòbil (per geolocalitzar l'element patrimonial in situ) o des de la plataforma web (mhm.mobileworldcapital.com). 

Existeix un blog del projecte (blocs.xtec.cat/mhmap) i una xarxa docent (http://educat.xtec.cat/group/mobile-historic.mph) 

Més informació a: www.xtec.cat/web/projectes/mschools/mhm)